torsdag 16 februari 2012

Svek som kommersiell produkt


fter debatt om otrohets-siten Victoria Milan, skrivs det i bl a Metro idag om "Otrohetsboken" - hur du kommer undan med att bedra din flickvän...
Det är inte en man som skrivit denna bok, utan en tjej - som sitter och flinar drygt på bilden i artikeln. Kan säkert vara ett PR-knep. "Skriv om något som många upprörs över och få publicitet." Och det fick hon ju.
Men jag kan ju inte låta bli att uppröras, och skriva om det. Inte över konstaterandet att vissa människor är otrogna. Tyvärr kommer det alltid finnas de som är det. Men att som i artikeln påstå att det är någon slags hipp livsstilstrend att vara otrogen, att det är ett ok sätt att krydda tillvaron, framförallt för män... DET är vad som stör mig. Ska det vara skillnad om en man eller kvinna är otrogen? Svin som svin... Vad ger detta för signaler till unga människor som växer upp och ska lära sig etiskt tänkande för att fungera i livet?
Otrohet kommer alltid handla om egoistiska människor som inte drar sig för att såra, svika och ljuga för de som står dem närmast. Och det finns inga ursäkter i vårt moderna samhälle där vi har frihet att välja efter hjärtat. Det vore något annat om man var född i ett land där man blir bortgift som ung med en person man inte alls är kär i, då handlar det om en flykt till rätten att välja den man älskar. Men vi som FÅR välja, varför uppskattar vissa inte det, varför blir vissa inte nöjda?
Känslor kan alltid förändras med tiden, och man kan bli kär i någon annan än sin partner, men då gör man slut/skiljer sig först. Eller så har man ett "öppet förhållande" där båda är med på att ha romanser/sex med andra. Då är det inte otrohet, utan bådas val - inget svek, inga lögner och ingens hjärta som trampas på.
Så jag skulle vilja sänka ner fröken hånleende och alla andra som försöker tjäna pengar på att göra detta stora svek till en inne-grej, i en stor tunna med bajs och rulla ner för en sluttning. Vet hut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar